Zostavenie a schválenie rozpočtu obce a rozpočtu vyššieho územného celku na rok 2026

Príspevok ponúka prehľad kľúčových legislatívnych pravidiel pre tvorbu a schvaľovanie rozpočtov samospráv, vrátane vplyvu zákona o rozpočtovej zodpovednosti. Získate praktický náhľad na celý proces v kontexte aktuálnych právnych rámcov.

Image87093

Základom finančného hospodárenia obce a vyššieho územného celku (VÚC) je rozpočet. Prostredníctvom tohto finančného nástroja obec a VÚC riadi financovanie svojich úloh a funkcií. Rozpočet obce a rozpočet VÚC je súčasťou rozpočtu sektora verejnej správy.

  1. Legislatívne východiská zostavenia a schvaľovania rozpočtu
  2. Zákonné pravidlá zostavenia rozpočtu

 

Postavenie a schvaľovanie rozpočtu upravuje:

  • zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení, podľa ktorého obec pri výkone samosprávy zostavuje a schvaľuje rozpočet, ktorý je základom jej finančného hospodárenia; obec je povinná zverejniť rozpočet pred jeho schválením najmenej na 15 dní spôsobom v obci obvyklým, aby sa k nemu mohli vyjadriť obyvatelia obce;
  • zákon č. 302/2001 Z. z. o samosprávnych krajoch, podľa ktorého základom finančného hospodárenia VÚC je rozpočet, ktorý sa zostavuje na obdobie jedného kalendárneho roka; návrh rozpočtu, rovnako ako v prípade rozpočtu obce, musí byť pred schválením najmenej 15 dní verejne prístupný.

Citované právne predpisy upravujú postavenie rozpočtu veľmi všeobecne a neriešia proces zostavovania rozpočtu, v tomto prípade sa uplatňujú rozpočtové pravidlá uvedené v zákone č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“).

K legislatívnym východiskám zostavenia rozpočtu patrí aj ústavný zákon č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti.

Vplyv ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti na zostavovanie a schvaľovanie rozpočtu na rok 2026

Ústavný zákon č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti upravuje okrem iného pravidlá rozpočtovej zodpovednosti, pravidlá rozpočtovej transparentnosti a stanovuje limit pre výšku dlhu verejnej správy – tzv. dlhovú brzdu.

Zákon o rozpočtovej zodpovednosti v čl. 12 ods. 37 definuje päť sankčných pásiem dlhovej brzdy podľa výšky dlhu, v ktorých sa uplatňujú jednotlivé sankcie, ktoré sa kumulujú:

Sankčné pásmo dlhovej brzdy – výška dlhu

Sankcie

1. sankčné pásmo

50 – 53 % HDP

Ministerstvo financií SR zasiela Národnej rade SR písomné zdôvodnenie výšky dlhu vrátane návrhu opatrení na jeho zníženie.

2. sankčné pásmo

53 – 55 % HDP

Vláda SR predloží na rokovanie Národnej rady SR návrh opatrení, ktorými navrhuje zabezpečiť zníženie dlhu.

Znížia sa platy členov vlády na úroveň ich platov v predchádzajúcom rozpočtovom roku, ak ich platy v predchádzajúcom rozpočtovom roku boli nižšie.

3. sankčné pásmo

55 – 57 % HDP

Ministerstvo financií SR viaže od prvého kalendárneho mesiaca nasledujúceho po zverejnení výšky dlhu výdavky štátneho rozpočtu vo výške 3 % z celkových výdavkov štátneho rozpočtu schválených zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok, znížených o výdavky na správu štátneho dlhu, o prostriedky Európskej únie, prostriedky štátneho rozpočtu na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie, odvody do Európskej únie, transfery Sociálnej poisťovni a o výdavky na likvidáciu škôd spôsobených živelnými pohromami.

Z rezervy predsedu vlády a z rezervy vlády sa nemôžu poskytovať finančné prostriedky.

Vláda SR nesmie predložiť Národnej rade SR taký návrh rozpočtu verejnej správy, ktorý obsahuje medziročný nominálny rast konsolidovaných výdavkov verejnej správy oproti rozpočtu verejnej správy na predchádzajúci rozpočtový rok, okrem výdavkov na správu štátneho dlhu, prostriedkov Európskej únie, prostriedkov štátneho rozpočtu na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie, odvodov do Európskej únie a okrem výdavkov na likvidáciu škôd spôsobených živelnými pohromami; ak vláda takýto návrh rozpočtu verejnej správy už predložila, je povinná stiahnuť ho z rokovania národnej rady a do 30 dní predložiť návrh rozpočtu verejnej správy súladný s ustanovenou podmienkou.

Obec a vyšší územný celok sú povinní schváliť rozpočet na nasledujúci rozpočtový rok s výdavkami maximálne vo výške výdavkov rozpočtu predchádzajúceho rozpočtového roka okrem výdavkov na likvidáciu škôd spôsobených živelnými pohromami a výdavkov na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie.

4. sankčné pásmo

57 – 60 % HDP

Vláda SR nesmie predložiť Národnej rade SR návrh rozpočtu verejnej správy s rozpočtovaným schodkom; ak vláda takýto návrh rozpočtu verejnej správy už predložila, je povinná stiahnuť ho z rokovania národnej rady a do 30 dní predložiť návrh rozpočtu verejnej správy súladný s ustanovenými podmienkami.

Obec a vyšší územný celok sú povinní schváliť na nasledujúci rozpočtový rok iba vyrovnaný rozpočet alebo prebytkový rozpočet.

5. sankčné pásmo

60% HDP a viac

Vláda SR požiada Národnú radu SR o vyslovenie dôvery vláde.

Pre uplatnenie ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti pri zostavovaní a schvaľovaní rozpočtu na rok 2026 vychádzame z čl. 12 v spojitosti s čl. 13, podľa ktorého sa do konca rozpočtového roka 2017 horný limit dlhu verejnej správy ustanovuje vo výške 60 % podielu na hrubom domácom produkte a od roku 2018 až do konca rozpočtového roka 2027 sa horný limit dlhu verejnej správy ustanovuje tak, že je každý rozpočtový rok o jeden percentuálny bod nižší ako horný limit dlhu verejnej správy ustanovený na predchádzajúci rozpočtový rok.

Článok je uvedený v skrátenom znení. Zostáva vám 74 % na dočítanie.

 

Prečítajte si celé znenie: Zostavenie a schválenie rozpočtu obce a rozpočtu vyššieho územného celku na rok 2026

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 265,68 € s DPH

Cena (ročný prístup): 216 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Autor: Ing. Ingrid Konečná Veverková

Súvisiace právne predpisy

Súvisiace príklady z praxe

AUTOR

Ing. Ingrid Konečná Veverková

Veverková.png

Pracuje ako hlavná kontrolórka mesta Brezno od roku 2003, predtým pracovala v štátnej správe a vo verejnej správe, vždy v ekonomickej oblasti. Je zakladajúcou členkou a predsedníčkou Asociácie kontrolórov územnej samosprávy. Pôsobí ako lektorka pre rôzne vzdelávacie inštitúcie. Vo svojej publikačnej časti sa venuje najmä oblasti kontroly a ekonomiky, zameriava sa na oblasť územnej samosprávy. Je autorkou viacerých monografií.

Dátum publikácie

10.09.2025

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.