
OBSAH
1. Úvod
2. Vybrané súvislosti daňovej kontroly
3. Daňová kontrola v kontexte transferového oceňovania daňových subjektov v zriaďovacej pôsobnosti štátu, obcí, miest a VÚC
4. Zhrnutie odporúčanej prípravy na daňovú kontrolu a jej úspešné zvládnutie
1. Úvod
Transferové oceňovanie je súborom osobitných pravidiel obsiahnutých v zákone o dani z príjmov, ktoré upravujú daňové zaobchádzanie s kontrolovanými transakciami medzi závislými osobami. Tieto pravidlá sú založené na princípe nezávislého vzťahu, ktorý vyžaduje, aby na daňové účely podmienky a ceny vo významných kontrolovaných transakciách zodpovedali podmienkam a cenám v transakciách medzi nezávislými osobami. Kým pravidlá transferového oceňovania sú historicky staršie, od roku 2015 sa začali plošne uplatňovať na všetky závislé osoby (tak tuzemské, ako aj zahraničné), ktoré uskutočňujú kontrolované transakcie. Pozornosť preto musia zbystriť všetky závislé osoby, a to vrátane tých, ktoré môžeme súhrne označiť ako právnické osoby v zriaďovacej pôsobnosti štátu, obcí, miest a VÚC.
Súčasne však platí, že pravidlá transferového oceňovania sú komplexné a ich praktická implementácia v podmienkach konkrétneho daňového subjektu nemusí byť vždy priamočiara a bez akýchkoľvek výkladových pochybností. Navyše v oblasti verejnej správy k uvedenému pristupuje aj snaha ministerstva financií osobitne prihliadať na verejný záujem, dôsledkom čoho sú výnimky z uplatnenia princípu nezávislého vzťahu.
V tomto príspevku sa zameriavame na vybrané aspekty transferového oceňovania daňových subjektov/závislých osôb v zriaďovacej pôsobnosti štátu, miest, obcí a vyšších územných celkov, a to s osobitným cieľom adekvátnej prípravy na daňovú kontrolu a jej efektívne manažovanie.
2. Vybrané súvislosti daňovej kontroly
Inštitút daňovej kontroly je v podmienkach slovenského daňového práva významným nástrojom správcu dane, ktorým zisťuje alebo preveruje skutočnosti rozhodujúce pre správne určenie dane alebo dodržiavanie ustanovení osobitných predpisov. Daňová kontrola sa vykonáva v rozsahu, ktorý je nevyhnutne potrebný na dosiahnutie jej účelu. Súčasne platí, že daňový kontrola je v praxi základným podkladom a ústredným dôkazným prostriedkom pre realizáciu daňového konania. Z hľadiska procesného priebehu jednotlivých činností správcu dane daňová kontrola predchádza vyrubovacie a odvolacie konanie a tiež konanie o správnej žalobe na príslušnom správnom súde.
Daňová kontrola začína dňom určeným v oznámení správcu dane o daňovej kontrole.
Oznámenie o daňovej kontrole musí obsahovať deň začatia daňovej kontroly, miesto výkonu daňovej kontroly, druh kontrolovanej dane a kontrolované zdaňovacie obdobie alebo kontrolované účtovné obdobie. Správca dane v oznámení určí aj lehotu na predloženie všetkých dokladov potrebných na vykonanie daňovej kontroly s poučením o následkoch ich nepredloženia.
Ak z dôvodu na strane daňového subjektu nemožno daňovú kontrolu začať v deň uvedený v oznámení o daňovej kontrole, je povinný túto skutočnosť oznámiť správcovi dane do ôsmich dní od doručenia oznámenia a dohodnúť s ním nový termín začatia, daňová kontrola však nesmie začať neskôr ako 40 dní od doručenia oznámenia o daňovej kontrole. Už v skorých štádiách daňovej kontroly sa preto predpokladá úzka súčinnosť a spolupráca medzi správcom dane a daňovým subjektom.
Dodatočné daňové priznanie nemožno podať za zdaňovacie obdobie, za ktoré sa vykonáva daňová kontrola po uplynutí 15 dní odo dňa:
- spísania zápisnice o začatí daňovej kontroly,
- doručenia oznámenia o daňovej kontrole,
- doručenia oznámenia o rozšírení daňovej kontroly na iné zdaňovacie obdobie, ktorého by sa dodatočné daňové priznanie týkalo, a
- po uplynutí 15 dní odo dňa doručenia oznámenia o rozšírení daňovej kontroly o inú daň, ktorej by sa dodatočné daňové priznanie týkalo,
a to až do dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia vydaného vo vyrubovacom konaní; ak vyrubovacie konanie nezačne (§ 68 ods. 1 DP), dodatočné daňové priznanie nemožno podať do dňa ukončenia daňovej kontroly.
Možnosť podať dodatočné daňové priznanie v ohraničenom časovom úseku pred začatím daňovej kontroly je osobitnou výnimkou s cieľom motivovať daňové subjekty k samododaneniu.
Dodatočné daňové priznanie však nemožno podať za zdaňovacie obdobie, za ktoré sa určuje daň podľa pomôcok po doručení oznámenia o určovaní dane podľa pomôcok alebo za ktoré bola daňovému subjektu určená daň podľa pomôcok, alebo po dni vydania vyrubovacieho rozkazu podľa § 68a DP.
Daňový subjekt má pri daňovej kontrole najmä nasledujúce práva:
- na predloženie písomného poverenia zamestnanca správcu dane na výkon daňovej kontroly,
- služobného preukazu zamestnanca správcu dane, okrem zamestnanca správcu dane, ktorým je obec,
- byť prítomný na rokovaní so svojimi zamestnancami,
- predkladať v priebehu daňovej kontroly dôkazy preukazujúce jeho tvrdenia a navrhovať dôkazy dostupné správcovi dane, ktoré sám nemôže predložiť, najneskôr do dňa jej ukončenia,
- nahliadnuť do zápisnice z miestneho zisťovania vykonaného u iného daňového subjektu v súvislosti s daňovou kontrolou vykonávanou u kontrolovaného daňového subjektu,
- klásť svedkom a znalcom otázky pri ústnom pojednávaní,
- vyjadrovať sa v priebehu daňovej kontroly k zisteným skutočnostiam, k spôsobu ich zistenia alebo navrhnúť, aby v protokole boli uvedené jeho vyjadrenia k nim,
- nahliadnuť do zapožičaných dokladov u správcu dane v jeho obvyklej úradnej dobe.
Súčasne má daňový subjekt pri daňovej kontrole najmä nasledujúce povinnosti:
- umožniť poverenému zamestnancovi správcu dane vykonať daňovú kontrolu,
- zabezpečiť vhodné miesto a podmienky na vykonanie daňovej kontroly,
- poskytovať požadované informácie sám alebo ním určenou osobou,
- predkladať v priebehu daňovej kontroly záznamy, ktorých vedenie ukladá osobitný predpis, a iné doklady, ktoré preukazujú hospodárske operácie a účtovné prípady, vo forme požadovanej správcom dane, ak ich v tejto požadovanej forme vedie, vrátane evidencie a záznamov, ktorých vedenie bolo správcom dane uložené, a podávať k nim ústne alebo písomné vysvetlenia,
- predkladať v priebehu daňovej kontroly dôkazy preukazujúce jeho tvrdenia,
- umožňovať vstup do sídla, miesta podnikania kontrolovaného daňového subjektu a do jeho prevádzkových priestorov a umožňovať rokovanie s jeho zamestnancom,
- zapožičať doklady a iné veci mimo sídla, miesta podnikania alebo prevádzkových priestorov kontrolovaného daňového subjektu, poskytnúť výpisy alebo ich kópie,
- umožniť prístup k softvéru a informačno-komunikačným prostriedkom, ktoré daňový subjekt používa na prevádzkovanie podnikateľskej činnosti, a k výstupným dátam z týchto softvérov.
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 265,68 € s DPH
Cena (ročný prístup): 216 € bez DPH
|
Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 100 aktuálnych videoškolení
Tím odborníkov na telefóne a online chate
Online / Video rozhovory s odborníkmi
Mesačný prehľad priamo do e-mailu
Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií
|
 | Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?
Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.
|
AUTOR: JUDr. PhDr. Michal Kočiš, PhD. LL.M.
Dátum publikácie: 25. 8. 2025
Autor: JUDr. PhDr. Michal Kočiš, PhD. LL.M.